Hälsokost för blivande mammor

Hälsokost för blivande mammor

När man väntar barn är det viktigt att man får i sig alla näringsämnen man behöver för att både man själv och bebisen ska må bra. Om man brukar ta kosttillskott, bör man dock se över dem inför en graviditet, eller när man upptäckt att man är med barn. Ibland kan barnmorskan hjälpa till. Alla tillskott är nämligen inte bra att ta under graviditeten, medan man å andra sidan bör ta mer av andra. Många naturprodukter och örtläkemedel vet man nämligen inte vad de har för effekt på den växande bebisen och då kan det vara bra att ta det säkra före det osäkra. Ett litet foster är mer känsligt än en vuxen person. Däremot är det bra om vi får i oss mineraler, vitaminer och andra kända produkter.

Mer finns att läsa hos Livsmedelsverket som kommer med goda råd till gravida och ammande mammor. De skriver att det är viktigt att följa doseringen och nämner som exempel att A-vitamin är viktigt att få i sig för både det växande barnet och för mamman, men att för höga doser är giftigt. Ginseng bör man undvika då det innehåller östrogen och doserna kan bli alldeles för höga, vilket är skadligt för bebisen.

I början av graviditeten, ja, helst redan några månader innan man planerar att bli gravid, är det bra att ta folsyra. Det minskar risken för ryggmärgsbråck hos fostret. I mitten av graviditeten börjar många känna av en viss järnbrist och behöver ta järntabletter. Det är barnmorskan som kollar hb-värdet genom ett stick i fingret. Det värdet ger en indikation på hur mycket järn vi har i kroppen.

Vill du ordna en baby shower till en gravid vän eller släkting? Då är det fint att ge henne presenter som fokuserar på att ta hand om henne själv och bebisen under graviditeten och amningstiden. Nyttiga frukter och bär är aldrig fel, kanske en kokbok med fokus på mat för både gravida och för bebisen när den sedan börjar äta. Fleromättat fett från fisk och kalcium, som finns i mjölkprodukter, är bra under graviditeten, men om mamman äter helvegetarisk kost finns det att köpa som tillskott. Kanske en sådan burk skulle uppskattas? Tomma kalorier ska förvisso undvikas, men är det fest så är det. Skäm bort henne med goda bakverk och en lyxig brunchbuffé. En välgörande massage för gravida eller kanske bara en fotbehandling känns som guld för en tung och gravidtrött kropp.

Vissa saker är det svårt att få i sig tillräckligt av genom kosten, som järn under graviditeten. Men generellt är det bäst att äta balanserat och varierat och att sedan komplettera med tillskott av det vi behöver lite extra av. Låt försiktighetsprincipen råda när du väljer vilka tillskott och örtläkemedel du tar under graviditeten. Fråga barnmorskan om du känner dig osäker.